Veelgestelde vragen
Nee, het is voor uzelf en voor de organisatie op de huisartsenspoedpost van belang om eerst te bellen en uw klacht te vertellen. Daarna wordt samen met u bekeken of u geholpen bent met een advies, of er een afspraak voor een consult gemaakt moet worden of er een visite wordt gepland.
Het mag geen reden zijn om de huisartsenspoedpost te raadplegen, wanneer u overdag geen tijd heeft uw eigen huisarts te bezoeken. Buiten kantooruren kunt u uitsluitend voor klachten waarvan de behandeling absoluut niet tot de eerstvolgende werkdag kan wachten, telefonisch contact opnemen met de huisartsenspoedpost.
In principe wel. We streven hiernaar, juist omdat de afspraak al vooraf telefonisch wordt ingepland. Het kan voorkomen dat u moet wachten omdat consulten uitlopen of omdat er hogere spoedeisende hulpvragen tussendoor komen die voorgaan. Wij vragen uw begrip hiervoor.
Als u een auditieve beperking of een spraakbeperking heeft, kunt u de huisartsenspoedpost bellen via KPN Teletolk (www.kpn.com/teletolk). Dit is een tekst- en beeldbemiddelingsdienst waardoor doven, slechthorenden, mensen met een spraakbeperking en horenden met elkaar bellen. Wanneer u niet (meer) in staat bent om gebruik te maken van reguliere telefonie, kunt u gebruik maken van deze bemiddelingsdienst.
De kans dat u uw eigen huisarts op de huisartsenspoedpost tegenkomt, is klein. Op de huisartsenspoedpost werken, in wisselende diensten, ongeveer 300 huisartsen uit de regio Midden-Brabant.
Indien u geen eigen vervoer heeft, is dat geen reden om de visite rijdende huisarts te sturen. U dient zelf voor vervoer te zorgen. U kunt bijvoorbeeld familie of buren vragen, of een taxi bellen.
Uiteraard wordt een goede afweging gemaakt en wordt rekening gehouden met persoonlijke omstandigheden, zoals verblijf in een verzorgingshuis.
Nee, je belt niet naar de huisartsenspoedpost. Indien u buiten openingstijden van uw eigen tandarts moet worden geholpen, kunt u bellen naar de spoedgevallendienst: 013 – 222 50 00 of kijk op www.tandartsenpostbrabant.nl.
U belt de huisartsenspoedpost wanneer u met spoed huisartsenzorg nodig heeft buiten de reguliere praktijktijden van uw eigen huisarts.
Om de ernst en urgentie van uw hulpvraag te kunnen beoordelen, moet eerst telefonisch contact opgenomen worden. De triagist (doktersassistente of verpleegkundige) stelt u een aantal vragen over uw medische klachten waarmee er kan worden vastgesteld welke hulp u nodig heeft. Bovendien kan de triagist op deze manier (indien nodig) een afspraak met de dienstdoende huisarts of een visite inplannen, zodat zoveel mogelijk lange wachttijden voor de patiënt vermeden kunnen worden.
De huisartsenspoedpost is er voor spoedeisende gezondheidsklachten, waarvoor u anders uw huisarts zou bellen. De Spoedeisende Hulp (SEH) bij het ziekenhuis is bedoeld voor ernstige situaties, waarbij inzet van een medisch specialist nodig is. Bij twijfel belt u eerst de huisartsenspoedpost.
Er zijn twee soorten vragen die worden gesteld: over uw persoonlijke gegevens en over uw medische gegevens.
Uw persoonlijke gegevens zijn bedoeld voor onze administratie (bijvoorbeeld declaratie bij uw zorgverzekering dan wel berichtgeving over uw contact aan de eigen huisarts).
De vragen over uw medische gegevens helpen de triagist (doktersassistente of verpleegkundige) om de ernst en de urgentie van uw situatie in te schatten. Als na enkele vragen duidelijk sprake is van een levensbedreigende situatie, zal er direct voor (ambulance) hulp worden gezorgd. Als dit niet het geval is, kan er worden ingeschat hoe u het beste geholpen kunt worden. De triagist kan u een zelfzorgadvies geven, een afspraak met de dienstdoende huisarts op de huisartsenspoedpost maken of de dienstdoende huisarts bij u langs sturen.
Ervaren triagisten (doktersassistenten of verpleegkundigen) doen de eerste telefonisch opvang. Zij zijn getraind in het stellen van juiste vragen voor een snelle eerste beoordeling. Dit stramien van vragen is opgesteld door huisartsen. Bij twijfel raadplegen de triagisten altijd de aanwezige huisartsen. De adviezen die gegeven worden door een triagist, worden altijd op inhoud gecontroleerd door een dienstdoende huisarts.
Wij doen onze uiterste best om u zo spoedig mogelijk te helpen, echter met name in het weekend en op feestdagen overdag kan het erg druk zijn. Een gesprek waarbij de triagist (doktersassistente of verpleegkundige) uitvraagt wat er precies aan de hand is, eventueel uitleg en advies geeft of een afspraak zal maken, kan soms langer duren. Het kan dus voorkomen dat alle triagisten tegelijk in gesprek zijn. Mocht dit zo zijn, dan staat u in de wachtrij. Om u zo snel mogelijk van dienst te kunnen zijn, is het zinvol om de volgende gegevens bij de hand te hebben:
- uw Burgerservicenummer (BSN). Dit staat op uw identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) en heeft 9 cijfers;
- geboortedatum, adres en telefoonnummer;
- de naam van uw huisarts.
Aan de telefoon kan tevens worden gevraagd naar:
- Uw medische voorgeschiedenis (voor zover van belang m.b.t. uw hulpvraag);
- medicijnen die u eventueel gebruikt.
Toets alleen bij levensbedreigende situaties een 1 in. U wordt dan direct doorgeschakeld naar de spoedlijn.
Normaal gesproken vraagt u een herhalingsrecept aan via uw eigen huisarts. Alleen in geval van nood kan een huisarts op de huisartsenspoedpost een herhaalrecept voorschrijven. Deze schrijft dan de hoeveelheid medicijnen voor die u nodig heeft tot het volgende spreekuur van uw eigen huisarts.
Indien bij een telefonisch advies, consult of visite medicijnen worden geadviseerd/voorgeschreven dan kunt u deze ophalen bij de dienstapotheek.
Dienstapotheek Tilburg
Lage Witsiebaan 2A
5042 DA Tilburg
Openingstijden: klik hierDienstapotheek Ducdalf
Blyde Incomstelaan 9
5144 BC Waalwijk
Openingstijden: klik hier
Een waarnemend huisarts op de huisartsenspoedpost heeft alleen inzage in uw medisch dossier wanneer u hiervoor toestemming heeft gegeven. Zonder deze toestemming kan een waarnemend huisarts op de spoedpost uw medische gegevens niet inzien.
Voor meer informatie over uw dossier, klik hier.
Ja, de volgende werkdag is uw huisarts op de hoogte van de inhoud van uw contact met de huisartsenspoedpost.
Ja. De huisartsenspoedpost neemt alle gesprekken op en bewaart deze voor een periode van twee jaar. Gesprekken worden opgenomen vanaf het moment dat de telefoon wordt aangenomen tot het moment dat de verbinding wordt verbroken. Hiervoor gelden zowel wettelijk als intern strikte regels. Ook voor het terugluisteren van gesprekken gelden strenge voorwaarden.
Enerzijds als hulpmiddel om de kwaliteit van de telefonische contacten te verbeteren en anderzijds als informatiebron bijvoorbeeld indien een patiënt een klacht over onze dienstverlening heeft.
Bent u verzekerd, dan gaat de rekening rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar. Bent u niet verzekerd, dan betaalt u de kosten van het consult of recept direct op de huisartsenspoedpost. U kunt alleen pinnen. De betaling dient voorafgaand aan het consult te worden voldaan.
Klik hier voor een overzicht van de actuele tarieven.
Huisartsenspoedposten stellen niet zelf hun tarieven vast. Dit gebeurt door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
Ja, de basisverzekering dekt de kosten van de huisarts en dus ook van de huisarts op de huisartsenspoedpost.
Waarschijnlijk beschikt ons systeem niet over uw correcte verzekeringsgegevens. Neemt u contact op met onze financiële administratie om uw gegevens te controleren.
U kunt de financiële administratie bereiken per e-mail via declaraties@primacura.nl
’s Avonds, ’s nachts en in het weekend zit er een team klaar van triagisten (doktersassistenten of verpleegkundigen) en huisartsen. Er staat een visiteauto met chauffeur gereed voor visite aan huis. Er worden dus kosten gemaakt om spoedeisende huisartsenzorg te kunnen bieden. Soms hoeft u niet naar de huisartsenspoedpost te komen en volstaat een telefonisch advies. Dan worden de kosten van dat advies in rekening gebracht.
Dat doet de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Dit landelijke orgaan stelt de tarieven voor instellingen in de gezondheidszorg vast. De NZa bekijkt ieder jaar welke tarieven de huisartsenspoedpost moet hanteren. De tarieven kunnen per huisartsenspoedpost verschillen.
De huisartsenspoedpost kan niets veranderen aan de hoogte van uw rekening. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) stelt de gehanteerde tarieven vast.